• Блог
  • Як вигідно продати соняшник

Як вигідно продати соняшник

Як вигідно продати соняшник

Для сучасного агробізнесу галузь виробництва соняшнику є стратегічною, так як забезпечує рентабельність за різних погодних і кліматичних умов та економічних коливань. Проте ринкові зміни змушують аграрія пристосовувати виробничу стратегію, оптимізуючи технології та методи збуту продукції.

У минулому році вітчизняним виробникам вдалося зібрати значний урожай – 15 млн т зерна соняшнику, що перевищує останній рекорд, встановлений у 2016 році, на 1,6 млн т. За прогнозами показник нинішнього року буде близьким до зафіксованого в 2018 році. Так, на початок листопада 2019 р. уже обмолочено 98% (5,7 млн га) площ під цією олійною культурою, та зібрано 14 млн т зерна при середній урожайності 24,4 ц/га. Проте, оцінюючи ситуацію з цінами, яка зараз на ринку соняшнику, багатьом сільгоспвиробникам оптимізму бракує. Крім того, кожного року і виробничі витрати збільшуються значно швидшими темпами, ніж рівень прибутковості вирощування культури.

Світовий ринок соняшнику: прогнози та очікування

У минулому році світовий рекордний урожай соняшнику тільки підтвердив і так високу позицію у рейтингу сільськогосподарських культур.

Згідно з недавніми прогнозами в 2019/2020 МР виробництво зерна олійної у світі знизиться на 0,7 млн т, порівнюючи з показником минулого сезону, і буде становити 51,7 млн т. Однією з основних причин такої ситуації вважають прогнозоване зниження обсягів олійної в країнах СНД та в Україні, яке тільки частково компенсують збільшенням у інших регіонах. Крім того, за експертними оцінками у нинішньому маркетинговому сезоні будуть рекордні початкові запаси, які компенсують зниження пропозиції культури в світі. Значні запаси сировини у 2019/20 маркетинговому році в Україні та Росії контролюватимуть цінові рівні на олійну й обсяги виробництва олії.

Світовий попит та пропозиція на зерно соняшнику в динаміці, млн т

Маркетинговий рік

2019/20 (прогноз)

2018/19

2017/18

2016/17

Початкові запаси

3,8

3,6

3,7

3,3

Вироб ництво

світ

51,7

52,4

49,2

49,7

Україна

15

15

13,5

15,1

Росія

12

12,7

11

11,6

ЄС

9,7

9,6

10,1

8,5

Аргентина

3,9

3,7

3,4

3,3

Китай

2,5

2,6

2,6

2,6

Туреччина

1,6

1,5

1,7

1,5

США

1

1

1

1,2

Загальна пропозиція

55,5

56,1

52,9

53

Переробка

47

47,5

44,5

44,6

Загальне використання

4,8

4,8

4,8

4,7

Перехідні запаси

3,7

3,8

3,6

3,7

У 2019/2020 МР світові виробники віддали значну перевагу соняшнику високоолеїновому. Так, у 2019 році площа посіву цієї культури збільшилась на 27%, порівнюючи з минулим роком. В Україні також підтримали таку тенденцію. У нинішньому році площа збільшилась на 3% проти минулорічного показника. Головний фактор, який викликав зростання виробництва високоолеїнової культури – вища ціна, порівнюючи зі звичайним соняшником.

Україна є світовим лідером виробництва і переробки цієї олійної. Цьогорічний урожай українського соняшнику прогнозують на рівні минулорічного: в країні вдасться зібрати 15 млн т, із яких перероблять близько 14,5 млн т.

Вплив змін на закупівельні ціни та напрями збуту

Виробництво соняшнику в Україні

В Україні в цьому році засіяли на 4% меншу площу під соняшником, ніж роком раніше. Головна причина такої динаміки – значне зменшення рентабельності галузі за останні декілька років. Так, у 2018 році за розрахунками Державної служби статистики України рівень рентабельності знизився майже на 9% проти 2017 року та на 31% проти 2016 року. Причиною такого негативного тренду експерти вважають падіння ціни на соняшник, продаж якого за минулий сезон у країні знизився. На формування вартості закупівлі зерна на ринку олійної значний вплив здійснюють зовнішні фактори. Перш за все, світова кон’юнктура, експортні ціни й коливання курсу гривні. Останній поки залишається на стабільному рівні, відповідно і вартість соняшнику не збільшується.

Внутрішні чинники також здійснюють вплив на ціну зерна. Насамперед, закупівельна вартість на соняшник залежать від обсягу виробництва. За ринковими законами значний урожай формує надлишкову пропозицію, що відображається на його реалізаційній ціні.

Стійке підвищення вартості продаж соняшнику в Україні можна закономірно спостерігати з нового календарного року і до початку літа, а зниження – вкінці літа і до початку зими. Таким чином, підвищується реалізаційна ціна на зерно тоді, коли зменшуються запаси на ринку, тоді як знижується, коли надходить пропозиція свіжого урожаю. Не зважаючи, що наразі відбувається сезонне зниження вартості, загалом ситуація на ринку оцінюється більш перспективною, ніж у минулому сезоні.

У нинішньому маркетинговому році галузь виробництва соняшникової олії продовжуватиме впливати на формування ціни соняшнику, так як близько 95% зерна переробляється всередині країни.

З іншого боку, протягом останніх років переробні компанії не встигають за нарощеними темпами виробництва, що впливає на рівень ціни, яка залишається низькою через надлишкову пропозицію. Уже два роки поспіль підприємства переробляли тільки близько 2/3 обсягу надходжень зерна соняшнику, включно з перехідними залишками попередніх періодів, які зберігали аграрії, очікуючи підвищення вартості.

Сезон 2018/19 запам’ятався найнижчою експортною ціною на соняшникову олію за останні десять років. Проте станом на кінець літа вартість збільшилась на $140 за тону, порівнюючи з листопадовим мінімумом 2018 року, завдяки високому попиту країн Азії та Європейського Союзу.

Головними збутовими ринками вітчизняної соняшникової олії у минулому сезоні стали Індія, Нідерланди та Китай. Загальна вартість продажу соняшнику в ці країни становить більше 50% у структурі експорту.

Отже, на очікувану варіацію цін реалізації олійної здійснюватиме вплив середня ціна експорту і середньорічний курс долара на ринку.

Як вигідно продати соняшник закордон?

Вигідно продати соняшник закордон

Самостійний вихід на міжнародну арену передбачає детальне вивчення правил світової торгівлі. Перш за все, вітчизняним продавцям варто оцінити обсяги та якість зерна соняшнику. На зовнішній ринок виходять зі значними партіями збіжжя, які ретельно перевірені на відповідність світовим стандартам. Здійснювати продаж соняшнику закордон невеликими партіями невигідно через високі витрати на транспортування та інші експортні відрахування.

Наступним важливим кроком є самостійний пошук покупця. Географія експорту соняшнику охоплює країни в різних континентах: Європа, Африка, Америка та Азія. Звісно новачкам знайти надійного, перевіреного покупця – складне завдання. Міжнародні відносини збільшують торговельні ризики, тому варто особливо виважено обрати надійного партнера та розуміти всі нюанси перемовин. Крім того, важливо правильно заключити контракт, який застрахує від втрат. У такому документі зазначаються всі умови між учасниками угоди, тому тут також варто досконало орієнтуватись у вимогах один до одного. Однією з таких є оплата: наприклад, контрагент не отримає зерно соняшнику до тих пір, поки на рахунок не прийдуть кошти.

Таким чином, щоб вигідно продати соняшник закордон напряму, потрібно знати всі особливості зовнішньої торгівлі та вміти правильно вести переговори з міжнародними контрагентами. Щоб знизити відповідальність та ефективно реалізувати товар на експорт, зерновиробники звертаються за допомогою до трейдерів, які знають як ефективно здійснювати міжнародні операції. Серед переваг співпраці з такими компаніями:

  • широкий вибір фінансових рішень;
  • конкурентні ціни;
  • відсутність ризиків.

Крім того, трейдери пропонують різні умови поставки, серед яких можна обрати вигідні для вашого господарства варіанти.

Як спланувати продаж соняшнику трейдеру

Щоб вигідно здійснити продаж соняшнику в Україні трейдеру, варто звернути увагу, в першу чергу, на ціну та умови поставки. Регулярний моніторинг вартості в різних портах допоможе не пропустити вигідну пропозицію. Крім того, на основі таких даних можна відслідковувати цінові коливання протягом сезону та в динаміці протягом декількох років. Завдяки подібному аналізу можна прийняти вигідне рішення, та отримати кращу ціну.

Вітчизняні виробники також можуть вигідно продати соняшник в Україні трейдеру, заощадивши на логістиці, адже останні пропонують різні умови поставки – СРТ, FCA та EXW. Крім того, виробник може скооперуватись з іншими продавцями олійної та отримати вигоду на масштабах збуту. Правильна організація доставки – раціональна економія витрат на продаж зерна соняшнику.


В Україні соняшник залишається фаворитом серед інших олійних культур, та навіть і серед головних сільськогосподарських культур, які вирощують вітчизняні фермери. Високий рівень жаростійкості, відносно вигідна ціна на зерно та безпроблемна реалізація – головні фактори розвитку галузі виробництва соняшнику. Тому аграріям для ефективного ведення бізнесу та зниження ризиків за таких обставин потрібно адаптувати стратегію, інтенсифікуючи технологію й оптимізуючи виробничі витрати та на реалізацію продукції.

Зворотний зв’язок

+380

+380
Ваш номер телефону*

Що вас цікавить?

Контакти

Телефон:
Електронна пошта:
Соціальні мережі: