• Blog
  • Зерновий термінал – масштабна інвестиція

Зерновий термінал – масштабна інвестиція

Зерновий термінал

Темпи розвитку аграрного комплексу України прямо залежать від потужностей для експорту зерна. Це тим більш важливо, враховуючи щорічне зростання валового збору зерна в Україні, який сьогодні де-факто перевищує показник в 70 мільйонів тонн. Є усі підстави вважати, що цей показник суттєво зросте впродовж наступного десятиріччя. У цьому плані провідне місце посідає ефективне використання таких об’єктів інфраструктури як морські зернові термінали. Що таке зерновий термінал? Це цілісний комплекс для прийомки, тимчасового зберігання та відвантаження зернової продукції на судна-зерновоза. Сучасний перевантажувальний зерновий термінал повинен мати універсальні характеристики для роботи із усіма видами транспорту: морським, залізничним та автомобільним.

Кількість зернових терміналів в Україні та світі

Впродовж останніх років в Україні реалізовані рекордні за масштабністю проекти: споруджуються нові портові термінали України та розширюються діючі. Їх загальна кількість сягає двох десятків комплексів, а сумарна потужність перевалки зерна стивідорних компаній перевищує 75 млн т. Найбільші морські термінали України сьогодні спроможні опрацьовувати від 4 до 10 млн т збіжжя щороку. Це ненабагато менше у порівнянні з найбільшими європейськими об’єктами аналогічного призначення. Враховуючи плани щодо подальшого розширення вітчизняних зернових терміналів на найближчі роки із доведенням проектної потужності таких терміналів як «ТИС-Зерно» до 15 млн т, можна стверджувати, що Україна стане безумовним лідером за цим показником.

Скільки ще потрібно зернових терміналів?

Впродовж останніх 12 років сумарний щорічний обсяг зерна, яке обробляли морські зернові термінали України зріс фактично в 5 (!) разів, починаючи із трохи більше 10 млн т у 2007 році. Ясна річ, такий бум розвитку галузі супроводжувався інтенсифікацією вирощування сільгоспкультур та поступовим зростанням їх врожайності. За доволі обґрунтованими прогнозами через декілька років можна буде говорити про набагато більші цифри валового збору зерна в Україні – починаючи від 80 млн і закінчуючи вражаючою цифрою 100 мільйонів тонн зерна.

Відповідні прогнози стосуються і безпосередньо експорту вирощеного врожаю, який повинен зрости у 10-15-річній перспективі до 70-75 млн т зерна. Звісно, це потребуватиме пильної уваги держави та бізнесу до розвитку елеваторної та логістичної інфраструктури, чільне місце серед якої посідають портові термінали України. Така робота ведеться вже давно, про що свідчить ціла низка масштабних інфраструктурних проектів зі спорудження морських зернових терміналів, реалізованих в Україні впродовж останніх років, передусім за період 2016-2018 років.

Скажімо, у 2016 році додалося майже 9 млн потужностей для перевалки зерна та понад 400 тисяч тонн для одночасного зберігання зерна. Наступного – 2017 року – темпи спорудження морських зернових терміналів дещо уповільнилися, однак у 2018 році було здано в експлуатацію комплекс до 10 млн т зерна. Значна частина таких проектів реалізується вже у нинішньому 2019 році, при цьому їх сумарна потужність сягає понад 7 млн т. На часі – ще низка крупних інфраструктурних проектів аналогічного типу.

Серед нових портових зернових терміналів, котрі були споруджені з нуля або ж суттєво розширені потрібно відзначити вже згадуваний «ТИС-Зерно», сумарна потужність якого доведена до 10 млн т, перевантажувальний термінал компанії «М.В. Карго» за підтримки Cargill в порту «Південний», потужністю 5 млн т, перевантажувальний зерновий комплекс в порту Ольвія та доволі багато інших інфраструктурних об’єктів. Поряд із вже численними річковими зерновими терміналами такий стрімкий розвиток галузі дає підстави сподіватися, що в найближчому майбутньому конкурентність вітчизняного експорту зерна суттєво зросте.

За чий рахунок будуються перевантажувальні термінали?

Наголосимо на тому, що зерновий термінал – це у переважній більшості випадків інвестиція для приватного бізнесу, а також його спорудження незрідка здійснюється на умовах державно-приватного партнерства. За умови ефективної організації роботи це забезпечує хорошу операційну рентабельність та розширює можливості зернотрейдерів, позбавляючи їх залежності від сторонніх компаній та створюючи умови для нормального конкурентного середовища.

Окрім цього, на материковій частині України спостерігається гострий брак потужностей для тривалого і навіть тимчасового зберігання вирощеного врожаю. В цьому плані елеваторні потужності, котрими оснащені морські портові термінали дають змогу значним чином мінімізувати дану проблему.

У всякому разі компанія-власник, якій належить зерновий перевантажувальний комплекс, окрім прямої економічної вигоди отримає низку додаткових переваг. По-перше, це можливість не залежати від інших компаній при відвантаженні зерна на експорт. По-друге, підстрахувати ризики на випадок надзвичайної ситуації.

Морський зерновий термінал – це довгострокова інвестиція. Втім, терміни її окупності найближчими часами будуть скорочуватися по мірі зростання обсягів перевалки зерна у морських портах.

Що враховується при будівництві терміналу?

Поряд з тим зерновий перевантажувальний комплекс – це складний з інженерної та експлуатаційної точки зору об’єкт. Він повинен відповідати цілій низці суворих вимог. Це наявність або можливість прокладення залізничної колії та хорошого автомобільного шосе. Це правильно спланована інфраструктура на території самого комплексу, котра мінімізує витрати часу та енергії. І нарешті – це наявність причалів для великогабаритних суден і необхідна глибина акваторії порту.

Ясна річ, перерахованим вище та іншим вимогам відповідають далеко не всі портові зернові термінали України. У переважній більшості випадків виникає потреба в інвестиціях в створення належної інфраструктури: днопоглиблених робіт, будівництва причалів, підведення додаткових залізничних колій, вирівнювання майданчиків під додаткові об’єкти комплексів.

Як свідчить досвід будівництва морських зернових терміналів у портах під час їх проектування та спорудження не варто орієнтуватися на бюджетні шляхи виконання завдання. За належної експлуатації та якісного технічного оснащення портові зернові термінали можуть працювати без капітальної реконструкції впродовж багатьох десятків років, постійно приносячи своїм власникам прибуток.

Відповідно, при їх спорудженні існує прямий економічний сенс використовувати найкраще обладнання та матеріали.

Зерновий термінал як інвестиція

Відповідно, це потребує солідних інвестицій, котрі обраховуються сотнями мільйонів доларів щорічно. Скажімо, сумарна вартість проектів зі спорудження морських зернових терміналів у найближчому майбутньому сягає майже 1 мільярда доларів США. З одного боку, це вражаючі цифри, та з іншого – вони є цілком реальними для крупних стивідорних та інших компаній за наявності підтримки з боку держави та банківського фінансування.

Також слід враховувати і очевидні ризики спорудження морських зернових перевантажувальних комплексів. На сьогодні до таких, вочевидь, належить зовнішньополітичний фактор у портах, розташованих в акваторії Азовського моря. Тому не дивно, що переважна більшість нових проектів зі спорудження морських зернових терміналів, сконцентрована в портах Чорного моря. Однак не тільки там, підтвердженням чому слугує розширення інфраструктури для перевантаження зерна в Маріуполі.

Терміни окупності морських зернових терміналів багато в чому залежать від місця їх розташування та наявності зручних під’їзних шляхів, рівня технологічної оснащеності об’єктів, а також специфіки їх роботи. Зокрема, від того, чи займається компанія-власник чи співвласник зернотрейдингом.

Так чи інакше, за умови збереження існуючої тенденції з розвитку аграрної галузі, активне розширення мережі зернових терміналів в Україні перебуватиме на порядку денному впродовж багатьох років. При цьому при досягненні достатніх обсягів перевалки та одночасного зберігання зерна, можна спрогнозувати активну роботу на напрямку вдосконалення інфраструктури, зростання продуктивності та зниження експлуатаційних витрат як конкурентних переваг.

Роль держави

У даному разі державна увага до галузі матеріалізується у співпраці приватних інвесторів разом із Адміністрацією морських портів України та іншими державними організаціями. Держава прямо зацікавлена у зростанні обсягів перевалки зерна та якості надання послуг, оскільки ця галузь апріорі є прибутковою завдяки постійній наявності замовлень.

Слід також усвідомлювати і те, що від наявності достатніх потужностей для перевалки зерна у морських портах безпосередньо залежить економічна безпека держави. Зокрема, нормальне функціонування усього аграрного комплексу України, зорієнтованого сьогодні головним чином на вирощування та експорт сировини – зерна.

Слід враховувати останній фактор при розрахунку економічної доцільності спорудження нових зернових перевантажувальних комплексів. Існують підстави вважати, що поряд зі зростанням валової врожайності зерна на полях України, розвиватимуться вітчизняні підприємства із переробки вирощеної продукції. Відповідно, більша, аніж сьогодні експортується, частка зерна, залишатиметься в Україні, а потім реалізовуватиметься у вигляді готової продукції: круп, макаронів, рослинних олій тощо. Та навіть у цьому разі неминучим вбачається світове зростання цін на продовольство, зокрема, зерно. Саме тому морські зернові термінали завжди відіграватимуть стратегічно важливу роль в економіці України.

Feedback

+380

+380
Your phone number*

What are you interested in?

Contacts

Phone number:
Social media: