• Blog
  • Як аграрію продати зерно в Україні

Як аграрію продати зерно в Україні

Продати зерно в Україні

Коли врожай зібрано, питання «як його вигідно продати?» стає неабияк актуальним. Експерти ринку стверджують, що протягом сезону ціна змінюється постійно, при чому на деякі культури це значення зростає на чверть, а то й більше, і така закономірність відбувається уже декілька останніх років. Так, наприклад, вартість зерна пшениці в портах України за минулий маркетинговой рік зросла в середньому на 25 %. А на початку 2019 ціни на цей вид зернових досягли рекордного значення нинішнього року.

Коли варто продавати?

Поширених варіантів продажу врожаю зазвичай два. Перший – очікування кращої ціни. Другий – продаж зерна відразу після збиральної кампанії, щоб отримати необхідні обігові кошти. Світова кон’юнктура ринку розставляє свої пріоритети. Серед аграріїв побутує думка, що прогнозування ціни – невдячна справа. Тому на свій страх та ризик частина власників збіжжя перебуває в очікуванні, так би мовити, кращих часів. А, в свою чергу, максимальна ціна на окрему культуру може бути навіть після жнив. Проте, як свідчить практика, частіше найвигідніше можна продати навесні. А от, наприклад, у виняткові роки різкого знецінення гривні даний показник, у перерахунку на долари, у весняний період був нижчий, ніж восени. Так, середня різниця між цінами восени та навесні може становити близько 20-40$ за тону в залежності від обраної культури. Та не кожен аграрій може дочекатися цієї пори через брак коштів у господарстві, через відсутність зерносховищ чи через інші домовленості по збиральній кампанії. Серед останніх, наприклад, продаж зернових культур під заставу: власник зерна здає його на елеватор та отримує певну суму від вартості, потім обирає вигідну дату реалізації решти обсягу.

Виробники декількох культур обирають змішаний варіант продажу. Обсяг, який не поміщається у зерносховищі реалізують з поля. Решту культур тримають до весни. В такому разі варто не прогадати з вибором самого виду зерна. Адже ціна може зіграти не на користь продавця. Тож, звісно, у першу чергу, вітчизняний аграрій вимушений аналізувати наявні ресурси та можливості, а вже потім зважати на ринкову ситуацію.

Як свідчить практика, більшість українських виробників обирають стратегію продажу зерна частинами. Наприклад, реалізують 30% урожаю після жнив, 30% – восени, 10-20% – взимку та решту – навесні. Так, виробник отримає середню прибутковість.

Для кожної культури можна виділити окремі світові цінові тенденції. Ринкові експерти вважають, що кращим періодом для продажу зернових та олійних культур є січень-березень. У цей час зазвичай ситуація на ринку нестабільна – попит зростає разом із ціною, а пропозицій стає все менше. З серпня з’являються свіжі партії врожаю, які можуть значно змінити ціновий показник. Так, різниця може становити до 40% відносно найвищого значення в маркетинговому сезоні. Й така тенденція може продовжуватися до кінця осені.

Як підготувати зерно до продажу?

Партії зерна для продажу, в першу чергу, повинні відповідати якісним характеристикам, які визначені стандартами як на рівні держави, так і на міжнародному рівні, якщо збіжжя реалізують на експорт. Для кожної культури розроблено окремі вимоги та різні значення показників.

Загальний аналіз здійснюють на основі органолептичних, фізіологічних, фізичних, хімічних та технологічних властивостей. Перші – колір, запах та смак, їх визначають органами чуття. За фізіологічними властивостями встановлюють вид культури, її форму, а також морфологічні лабораторні показники. Фізичні дані характеризують зерно за крупністю, виповненістю, щільністю, засміченістю, зараженістю та іншими механічними значеннями. Основні хімічні показники – вологість, вміст клейковини та білка, зольність та кислотність.

Свіжі партії можуть мати високу вологість, містити різні домішки та шкідники. Навіть якщо перший показник у нормі, в зерновій масі трапляються пошкодження під час збирання. Тому зерно, яке не відповідає показникам стандарту повинно пройти обробку, яка включає декілька операцій відповідно технологічних особливостей культури – приймання, сортування, очищення, сушіння. Збіжжя з поля сортують за окремими партіями відповідно сорту, засміченості чи зараженості хворобами і шкідниками. Після зерно очищають – поділяють на основні фракції та домішки. Сушіння здійснюють якщо показник вологості перевищує критичне значення. В цій операції застосовують різні температурні режими відповідно хімічних показників зерна.

Основні якісні характеристики зернової маси визначають товарну придатність для реалізації. Тому перш за все, важливо враховувати технологію виробництва культури, а після збирання – правильно підготувати врожай для продажу, щоб збіжжя відповідало визначеному стандартами купівельному виду.

Кому продати зерно?

Як учасник ринку виробник зерна після реалізації товару рахує прибутки чи в небажаному випадку – збитки. На цьому етапі аграрій підбиває підсумки та аналізує найбільші статті витрат по збуту. В такому разі бізнес-рішень безліч. Так, можна продати зерно оптом за високою ціною, але заплатити ще дорожче за транспортування чи зберігання. Знайти вигідні шляхи збуту – непроста задача для виробника. Сьогодні на ринку існують різні пропозиції купівлі/продажу. Їх аналіз допоможе визначити вигідний варіант для кожного продавця збіжжя.

Як продати переробникам

Виробництво агропродукції в Україні зростає з року в рік. Вітчизняні потужності не здатні забезпечити їх повну переробку, адже в нашій країні даний сектор АПК розвинений на низькому рівні. Попит переробних заводів значно менший, ніж внутрішнє виробництво. Вигідно продати зерно на переробку можна в двох випадках. Перший – продаж урожаю нішевих культур, другий – реалізація за попередньою домовленістю на завод із вигідною логістикою. Такі варіанти збуту продукції підходять аграріям, які виробляють зерно відповідно попиту замовника за наперед визначеними умовами. Крім того, важливо визначити куди продати зерно в Україні, щоб прорахувати витрати на транспортування. На переробку закуповують незначні партії зерна, решту можна вигідно продати на експорт.

Як продати зерно через трейдера

Значні обсяги зерна можна вигідно реалізувати на експорт. Проте існує безліч нюансів співпраці з експортерами. Без проблем здійснити продаж зерна оптом на зовнішній ринок допоможе компанія-посередник. Вона вирішить всі питання пов’язані з організацією процесу реалізації – від поставки до кінцевого розрахунку. Трейдер здійснює повний цикл збуту і, таким чином, полегшує виробнику продаж зерна на експорт на всіх його етапах. У першу чергу, трейдингова компанія допоможе з відвантаженням і документацією, розв’яже фінансові питання та знайде і виправить помилки різного характеру. Перевагою співпраці з трейдером також є вигідна ціна зерна в Україні у співвідношенні витрати/прибуток. Сьогодні на вітчизняному ринку працює велика кількість посередників, які пропонують різні умови співпраці. Тому вибір кращого трейдера – ефективне бізнес-рішення.

Як продати зерно на агрегаторі (дошці оголошень)

Сьогодні всесвітня мережа заповнена безліччю типових оголошень – продаж і купівля зерна. Розроблено окремі веб-сторінки як дошки пропозицій. Проте такий метод продажу користується меншою популярністю, адже більшість аграріїв віддають перевагу перевіреним компаніям-закупникам. З допомогою таких інформативних дошок можна постійно слідкувати за ціновими коливаннями і ринковими пропозиціями на сільськогосподарські культури. Через оголошення (наприклад, «продаж зерна Україна») можна швидко отримати інформацію по середньоринковій вартості. Але чи відповідає запропонована ціна дійсним пропозиціям?

Як продати в зерновий термінал

Агровиробники також можуть відвантажити збіжжя в зерновий термінал. Щоб вигідно продати зерно в порт, потрібно оцінити їх цінові пропозиції на зернові культури. Так, вартість в морських портах на одне і теж зерно різна. Ціни можуть відрізнятися по культурі від 60 до 600 грн.

Цінові пропозиції на зерно в українських портах станом на 10 липня 2019 року, грн*

Культура

Одеський морський торговельний порт

Бердянський морський торговельний порт

Миколаївський морський торговельний порт

Ячмінь

4850

4490

4790

Кукурудза (2019)

5090

-

5030

Пшениця фураж (2019)

5030

4520

4970

Пшениця 2-й клас (2019)

5210

4820

5150

Пшениця 3-й клас (2019)

5150

4700

5060

*за даними Амбар Експорт БКВ

В Україні функціонує більше 50 компаній, які займаються перевалкою зерна. З них 5 перевалювать майже половину загального обсягу. Вибір терміналів не малий, тому варто оцінити логістичні витрати та проаналізувати вартість зерна в Україні.

Вітчизняні виробники зерна уже навчені досвідом. Не тільки ціна керує бізнес вибором, а й економіка виробництва і реалізації. Прораховувати вигідні кроки варто кожному виробнику індивідуально. Прийняти ефективне рішення можна після аналізу всіх виробничих складових та шляхів реалізації готової продукції.

Feedback

+380

+380
Your phone number*

What are you interested in?

Contacts

Phone number:
Social media: